Standardy Ochrony Małoletnich
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez personel Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ostrowi Mazowieckiej jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Każdy członek personelu traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez kogokolwiek wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Personel instytucji, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej instytucji oraz swoich kompetencji.
Celem niniejszego dokumentu jest wprowadzenie standardów przeciwdziałania krzywdzeniu dzieci, zaniedbywania, wykorzystywania czy przemocy – do realizacji przez pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ostrowi Mazowieckiej. Wprowadzenie standardów sprawi, że instytucja jest miejscem bezpiecznym i przyjaznym dla dzieci. Personel potrafi zidentyfikować zagrożenie krzywdzeniem i podjąć działania profilaktyczne lub interwencyjne.
Wprowadzone zasady dotyczą wszystkich pracowników, współpracowników, stażystów, praktykantów i wolontariuszy wykonujących zadania realizowane w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Ostrowi Mazowieckiej.
Rozdział I
Objaśnienie terminów
§ 1
- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Ostrowi Mazowieckiej, zwany dalej Ośrodkiem lub MOPS – samodzielna jednostka organizacyjna pomocy społecznej, działająca w formie jednostki budżetowej, realizująca zadania w granicach administracyjnych miasta Ostrów Mazowiecka. Organem prowadzącym jest Miasto Ostrów Mazowiecka.
- Ośrodkiem kieruje Dyrektor, który jest uprawniony do podejmowania decyzji dotyczących jego działań.
- Personelem lub członkiem personelu jest osoba zatrudniona w MOPS na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, a także wolontariusz, stażysta i praktykant.
- Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
- Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
- Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka/opiekunów prawnych. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez Sąd Rodzinny.
- Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu MOPS lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
- Osoba odpowiedzialna za realizację Standardów Ochrony Małoletnich to wyznaczony przez Dyrektora członek personelu sprawujący nadzór nad realizacją Polityki
ww. standardów przed krzywdzeniem w Ośrodku. - Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
- Procedura zabezpieczenia dzieci to działania pracownika socjalnego zapewniające dziecku ochronę przed krzywdzeniem poprzez umieszczenie go u innej niezamieszkującej wspólnie osoby najbliższej w rozumieniu art. 115 par. 11 Ustawy
z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks Karny, dającej gwarancję zapewnienia dziecku bezpieczeństwa i należytej opieki w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka lub instytucjonalnej pieczy zastępczej zgodnie z art. 12a Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej z dnia 29 lipca 2005r z późn. zm. (Dz.U. z 2024, poz. 424). - „Niebieska Karta” – procedura wszczynana w sytuacji podejrzenia przemocy domowej przez instytucje do tego uprawnione, tj.: Policję, Pomoc Społeczną, Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, przedstawicieli Oświaty i przedstawicieli Ochrony Zdrowia.
- Asystent rodziny – pracownik MOPS w Ostrowi Mazowieckiej wspierający rodziny
z problemami opiekuńczo – wychowawczymi. - Pracownik socjalny – pracownik MOPS w Ostrowi Mazowieckiej, którego zadaniem jest pomoc osobom fizycznym i rodzinom w procesie usamodzielnienia, odzyskania lub umocnienia zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie.
Rozdział II
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
§ 2
- Personel MOPS posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
- W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy podejmują rozmowę z rodzicami/opiekunami, przekazując informację na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
- Personel MOPS zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko i dziecko–dziecko
ustalone w placówce, zawarte w Załączniku Nr 1 do niniejszych Standardów.
- Rekrutacja personelu odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. Zasady stanowią Załącznik Nr 2 do niniejszych Standardów.
Rozdział III
Procedury interwencji w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa dziecka
§ 3
- Zagrożenie bezpieczeństwa dzieci może przybierać różne formy, z wykorzystaniem różnych sposobów kontaktu i komunikowania.
- Na potrzeby niniejszego dokumentu przyjęto następującą kwalifikację zagrożenia bezpieczeństwa dzieci:
- popełniono przestępstwo na szkodę dziecka (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad dzieckiem: psychiczne i fizyczne),
- doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem, takiej jak np. krzyk, kary fizyczne, poniżanie,
- doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z żywieniem, higieną czy zdrowiem).
- Na potrzeby niniejszego dokumentu wyróżniono procedury interwencji w przypadku podejrzenia działania na szkodę dziecka przez:
- osoby dorosłe (personel, inne osoby trzecie, rodziców/opiekunów prawnych),
- inne dziecko.
Rozdział IV
Przemoc ze strony dorosłego członka rodziny
§ 4
- W przypadku powzięcia przez pracownika MOPS w Ostrowi Mazowieckiej podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone przez dorosłą osobę najbliższą dla dziecka, w rozumieniu Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej, art.2 ust. 1 pkt 2 , lub zgłoszenia takiej okoliczności przez dziecko, opiekuna dziecka lub świadka przemocy, pracownicy przeprowadzają rozmowę z dzieckiem, jego opiekunami i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka.
- W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez dorosłą osobę najbliższą, pracownicy mają obowiązek wszczęcia procedury „Niebieskie Karty” poprzez wypełnienie Formularza A – w miarę możliwości w obecności rodzica/opiekuna prawnego dziecka lub dorosłej osoby wskazanej przez dziecko zgodnie z § 2 pkt 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 września 2023r w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz.U. z 2024r., poz. 424).
- Wypełniony Formularz A „Niebieskie Karty” jest przekazywany do Zespołu Interdyscyplinarnego w Ostrowi Mazowieckiej.
- Osoba, która jako pierwsza powzięła informację o podejrzeniu krzywdzenia dziecka i wszczęła procedurę „Niebieskie Karty”, składa wniosek o wgląd w sytuację dziecka do Sądu Rejonowego w Ostrowi Mazowieckiej – III Wydziału Rodzinnego i Nieletnich.
- W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia dziecka w związku z przemocą pracownik socjalny MOPS dokonuje zabezpieczenia dziecka w trybie art. 12a Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej.
Rozdział V
Przemoc ze strony osoby dorosłej
§ 5
- W przypadku powzięcia przez pracownika MOPS w Ostrowi Mazowieckiej podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone przez członka personelu Ośrodka, lub zgłoszenia takiej okoliczności przez dziecko, opiekuna dziecka lub świadka przemocy, pracownik MOPS
w Ostrowi Mazowieckiej wypełnia Kartę Interwencji, którą przekazuje bezpośredniemu przełożonemu danego pracownika. Karta Interwencji stanowi Załącznik Nr 3
do niniejszych Standardów. - Jeżeli pracownicy wejdą w posiadanie informacji dotyczącej podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osobę dorosłą niebędącą osobą najbliższą, wówczas przeprowadzają rozmowę z dzieckiem, jego opiekunami i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka.
- W przypadku popełnienia czynu karalnego w stosunku do dziecka lub innego zdarzenia, uzasadniającego wszczęcie postępowania sądowego – pracownik MOPS, który jako pierwszy powziął informację o takim zdarzeniu i wszczął procedurę „Niebieskie Karty” – w zależności od sytuacji – powiadamia Policję, Prokuraturę lub Sąd oraz w razie potrzeby zapewnia pomoc medyczną.
- W celu zabezpieczenia dziecka przed negatywnymi skutkami krzywdzenia zapewnienia się mu pomoc psychologiczną.
Rozdział VI
Przemoc ze strony nieletniego członka rodziny
§ 6
- W przypadku powzięcia przez pracowników podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone przez nieletnią osobę najbliższą dla dziecka w rozumieniu Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej art.2 ust. 1 pkt 2 , lub zgłoszenia takiej okoliczności przez dziecko, opiekuna dziecka lub świadka przemocy, pracownik MOPS w Ostrowi Mazowieckiej przeprowadza rozmowę z rodzicem/ opiekunem prawnym dziecka i sporządza stosowną dokumentację.
- Zgodnie z przepisami wynikającymi z Ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich z dnia 9 czerwca 2022r. (Dz.U. z 2022r., poz. 1700) – postępowanie osoby nieletniej związane z przemocą wobec innego nieletniego członka rodziny należy zakwalifikować jako demoralizację i informację o tym – po konsultacji z opiekunem prawnym dziecka – przesłać do Sądu – Wydział Rodzinny i Nieletnich lub przekazać Policji.
Rozdział VII
Przemoc rówieśnicza
§ 7
- W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko przebywające w MOPS pracownicy przeprowadzają rozmowę z dzieckiem podejrzewanym o krzywdzenie oraz jego opiekunami, a także oddzielnie z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu i jego opiekunami. Ponadto pracownicy MOPS przeprowadzają rozmowy z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu. W trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka krzywdzonego. Ustalenia są spisywane na Karcie Interwencji. Dla dziecka krzywdzącego oraz krzywdzonego sporządza się oddzielne Karty Interwencji.
- Pracownicy wspólnie z opiekunami dziecka krzywdzącego opracowują plan naprawczy, celem zmiany niepożądanych zachowań.
- Pracownicy wspólnie z opiekunami dziecka poddawanego krzywdzeniu opracowuje plan zapewnienia mu bezpieczeństwa, włączając w ten plan sposoby odizolowania go od źródeł zagrożenia.
- W trakcie rozmów pracownicy upewniają się, że dziecko podejrzewane o krzywdzenie innego dziecka samo nie jest krzywdzone przez opiekunów, innych dorosłych bądź inne dzieci.
- Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko w wieku od 13 do 17 lat, a jego zachowanie stanowi czyn karalny, pracownicy zawiadamiają właściwy miejscowo Sąd Rodzinny lub Policję.
- Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko powyżej lat 17, a jego zachowanie stanowi przestępstwo, wówczas pracownicy zawiadamiają właściwą miejscowo jednostkę Policji lub Prokuratury.
Rozdział VIII
Zasady ochrony wizerunku dziecka
§ 8
- MOPS zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- MOPS, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
- Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka stanowią Załącznik nr 4 do niniejszej Polityki.
- 4Personelowi MOPS nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie organizacji bez pisemnej zgody opiekuna dziecka.
- 5W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, personel MOPS może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
- Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekuna na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
- Upublicznienie przez członka personelu MOPS wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna dziecka. Dobrą praktyką jest również pozyskiwanie zgód samych dzieci.
- Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie www.youtube.com w celach promocyjnych).
Monitoring stosowania Standardów
§ 9
- Dyrektor MOPS wyznacza pracowników Zespołu do spraw pracy socjalnej oraz Zespołu pracowników do spraw asystenta rodziny jako osoby odpowiedzialnej za przestrzeganie Standardów Ochrony Małoletnich w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Ostrowi Mazowieckiej.
- Osoby, o których mowa w punkcie poprzedzającym, są odpowiedzialne za monitorowanie realizacji Standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów i prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w Standardach.
- W celu realizacji zadań związanych z ochroną małoletnich – pracownik MOPS, który jako pierwszy powziął informację o podejrzeniu krzywdzenia dziecka wypełnia Kartę Interwencji i niezwłocznie przekazuje ją do pracowników odpowiedzialnych za niniejszą Politykę.
- Osoby, o których mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu, przeprowadzają wśród personelu MOPS, raz na 12 miesięcy – na koniec każdego roku kalendarzowego, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 5 do niniejszych Standardów.
- W ankiecie Personel może proponować zmiany Standardów oraz wskazywać naruszenia standardów w MOPS.
- Osoby, o których mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu, dokonują opracowania ankiet wypełnionych przez członków
Personelu. Sporządzają na tej podstawie raport
z monitoringu, który następnie przekazują Dyrektorowi MOPS – w pierwszym miesiącu kolejnego roku kalendarzowego. - Dyrektor MOPS wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza personelowi, dzieciom i ich opiekunom nowe brzmienie Standardów.
Rozdział X
Przepisy końcowe
§ 10
- Standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
- Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla personelu MOPS, dzieci i ich opiekunów, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla personelu lub poprzez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej i wywieszenie w widocznym miejscu w siedzibie.