Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Ostrowi Mazowieckiej jest jednostką budżetową miasta Ostrowi Mazowieckiej, powołany Uchwałą Nr X/56/90 Miejskiej Rady Narodowej w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 27 kwietnia 1990 roku.
Ośrodek działa w oparciu o przepisy:
- ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U z 2013 r., poz. 594 z późniejszymi zmianami),
- ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jednolity Dz.U. z 2024 r. poz. 1283 z późniejszymi zmianami),
- ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (tekst jednolity Dz. U. z 2024 r. poz.323 z pózn. zm),
- ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (tekst jednolity Dz.U. z 2023 r., poz. 1993 z późniejszymi zmianami),
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1530 z późniejszymi zmianami) oraz
- ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity z 2024 r. poz.750 z późniejszymi zmianami).
Bezpośredni nadzór nad działalnością Ośrodka sprawuje Burmistrz Miasta.
Zadania ośrodka:
- Przyznawanie i wypłacanie przewidzianych ustawą świadczeń.
- Praca socjalna.
- Asystentura rodziny.
- Obsługa Karty Dużej Rodziny
- Współpraca z instytucjami i organizacjami pozarządowymi.
- Monitoring sytuacji osób w kryzysie bezdomności.
- Wsparcie osób doznających przemocy w rodzinie.
- Analiza i ocena zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej.
- Realizacja zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych.
- Rozwijanie nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb.
- Obsługa organizacyjno-techniczna zespołu interdyscyplinarnego.
- Realizowanie projektów.
- Prowadzenie Klubu Senior+
Misją Ośrodka jest zapobieganie trudnym sytuacjom życiowym mieszkańców miasta poprzez wspieranie ich w dążeniu do zaspokajania niezbędnych potrzeb umożliwiających życie w godnych warunkach oraz podejmowanie działań zmierzających do ich usamodzielniania i integracji ze środowiskiem.